post

Barolo har nu forladt Dansk farvand

Efter at have tilbragt 16 dage i Dragør er vi nu endelig kommet videre på vores tur, ja vi har faktisk forladt dansk farvand.

Det har været nogle rigtig hyggelige dage i Dragør, hvor vi har haft besøg af både famile og venner, samt ikke mindst fejret at Heidi er blevet student. Vi har også haft besøg af nogle af vores kommende gaster, hvor vi har haft mulighed for at lære hindanden lidt mere at kende.

Den sidste uge tid har vi egentlig ventet på noget dykker udstyr som var bestilt i udlandet og lovet leveret sidste tirsdag, men meget er gået galt og tilsidst måtte vi bede om at få det sendt til familien hjemme, som så tager det med når de besøger os i Kiel. Pas på når i handler i tradeinn.com butikkerne, de lover og lover men intet sker, men mere om det en anden gang.

I går mandag d. 4. Juli havde vi fået nok af Dragør og venten på pakker, så fortøjningerne blev kastet. Diesel tanken blev fyldt og kl. 11:50 blev kursen sat mod Klintholm lige ved Møns klint.  DSC_0136

Der blæste en frisk vind fra vest og der var en kraftig sydgående strøm så de første par timer sejlede vi afsted med 8-10 knob. Efterhånden drejede vinden mere i syd og vi endte med at sejle bidevind det sidste stykke mod Møns klint.

Kl. 18:35 anløb vi Klintholm, som er en dejlig Marina med masser af pladser, men der var også rigtig mange gæste sejlere. Vi fandt en god plads og fik lavet noget tiltrængt aftensmad.

IMAG2322

Turen fra Dragør til Klintholm var på 45,1 nm.

Vi drøftede den videre sejlads da der i dag tirsdag var lovet en del regn fra middagstid og onsdag er der lovet en del vind. Vi var lidt trætte og besluttede os for at tage en kort tur til Stubbekøbing og så sejle mod Spodsbjerg på Langeland i løbet af de kommende dage.

Kl. 05.00 tirsdag morgen vågnede vi ved at nabo både, en finsk Bavaria 49, lagde fra land. Der var helt stille udenfor, så Helle og jeg besluttede at komme afsted, så vi kunne undgå at sejle i regnvejr. Kursen blev sat mod stubbekøbing og auto piloten passede roret mens vi indtog en dejlig morgenmad og nød kaffen. Vi sejlede for motor, da der var næsten helt vindstille.

Søvning skipper

Søvning skipper

Mens vi nyder den dejlige morgen bliver vejrkortene studeret hvor vi kan se, at vi sagtens kan nå Gedser inden der kommer regn. Så planerne ændres fra Stubbekøbing til Gedser , hvor vi vil ankomme omkring kl. 11.

Mens vi sejler mod Gedser klarer det op og vinden bliver mere sydlig, men ganske svag. Det giver næring til endnu en ændring i planerne, for fra Gedser til Femeren kan vi udnytte den sydlige vind og regnvejrs prognosen siger at Femeren først bliver ramt af regnen mellem kl 16 og 17. Så nu bliver planerne ændret for anden gang i dag og kursen bliver sat mod Burgtief Marina på sydøst siden af Femeren.

Efter vi rundede Gedser og fik sat kurs mod Femeren kunne vi stoppe motoren og nyde godt af den lette halvind fra syd. Ankomst (ETA) Burgtief var omkring kl 15, så vi burde ankomme inden regnen.

DSC_0150

Vi har en rigtig dejlig sejltur ned mod Femeren, men man kan tydeligt se lavtrykket og regnen komme nærmere fra vest. Netop som vi runder det nordøstlige hjørne af Femeren passerer en tordenbyge på styrbord side, mens en ny bygger sig op på bagbord side af os. Det er ikke specielt hyggeligt når det lyner og tordner på begge sider af os, men vi går fri af det værste og bliver kun ramt af et par kraftige regnbyger. Efter at tordenbygerne er passeret mod nord, klarer det igen op og vi anløber Burgtief kl. 15.15 i vindstille og tørvejr, men stadig med truende lavtryksskyer vest på.

Turen i dag endte med at være på 66,97 nm, en del mere end de planlagte 18 nm fra Klintholm til Stubbekøbing. Men nu har vi så til gengæld forladt dansk farvand, som vi ikke forventer at anløbe igen lige foreløbigt.

Siden vi sejlede hjemme fra Løgstør d. 16 juni har vi nu sejlet 267 nm.

Ps. Regnen ankom til Femeren ca kl. 17, så hip hip for DMI, den sad jo lige i øjet :-).

DSC_0154

Tordenbyge lige efter ankomst til Burgtief