post

Barolo sejler nu rundt i Holland

Barolo er nu nået til Holland, nærmere betegnet de Hollandske kanaler, hvor vi gik ind i Delfziel, som er start stedet for den Stående Maste rute ned gennem de hollandske kanaler (Stande Maste Route). Som navnet siger bestyder det ruten hvor man kan sejle med masten på, hvis ellers masten er under 29 meters højde og ens dybgang ikke er over 190 cm.

Oprindeligt havde vi ikke de store ønsker om at besejle de Hollandske kanaler, men hård modvind og store urolige bølger i nordsøen fik os til at skifte mening. Store bølger er ikke noget problem, men når man samtidig har hård modvind og skiftende strømforhold, er det svært at komme ret meget fremad.

Tirsdag d. 12-07-2016, Brunsbuttel – Cuxhaven

Nå men for at starte hvor vi slap sidst, skal vi tilbage til Cuxhaven, som var førstehavn vi anløb efter at være gået ud af Kiel Kanalen. Turen fra Brunsbuttel til Cuxhaven var rimelig behagelig til trods for at vi fik WNW vind på 10-13 ms, vi gik nemlig ud af slussen mens tidevandet var “slack”, d.v.s ved at vende fra højvande til lavvande, der betød at vi ville få medstrøm ud mod Cuxhaven ca en time efter vi var sejlet fra Brunsbuttel.  Vi ankom da også til Brunsbuttel i god fart, godt hjulpet af de 2,5 kn medstrøm. Vi fandt en god plads i havnen og tog på sightseeing i byen.

Byen er omkranset af nogle store diger, som virkelig fortæller noget om de vandstandsforskelle der kan opleves ved stormflod. Her snakker man om 9 meter over daglig vande når det er grimt, den var ikke sjov hjemme i Løgstør.

Onsdag d. 13-07-2016, Cuxhaven – Norderney

Vi blev kun en enkelt nat i Cuxhaven da der næste dag var lovet nordlige vind som vi kunne udnytte til at bevæge os vest på. Vi sejlede fra Cuxhaven ca. kl 7 med en vestlig kurs. Hvor langt vi ville sejle kom lidt an på besætningen og hvordan vi tog de forventede lidt store dønninger fra en kuling, oppe i den nordlige del af nordøen.

Da vi sejlede fra Cuxhaven var der vindstille og overskyet og kort efter begyndte de også at regne.

Det regnede og var gråt indtil ved 11 tiden hvor det klarede op og vi fik nordlig vind omkring 7-9 ms, som gav os en god fart i båden. I mellem tiden var vi også nået rigtig ud i Nordsøen, fri af det grunde vand omkring Cuxhaven, hvilket betød vi fik en del dønninger (swell som man kalder det på sejler sprog). Det betød at vi alle lige fik lidt muren i maven inden vi fik vænnet os til søen.

Vi overvejede om vi skulle forsætte mod Den Helder, hvilket betød at vi skulle sejle hele natten, med risiko for at vinden drejede mere mod vest i løbet af natten og desuden ville vi blive ramt af den hårde vind fra nordvest inden vi nåede Den Helder.

Vi var alle lidt trætte og derfor besluttede vi os for at sejle ind til Norderney, som så også betød at vi måtte tage en 3-4 nætter der mens vi ventede på vind og bølger skulle aftage.

Norderney er lidt svær at besejle da den er omgivet af grunde, og bør i følge sejladsvejledningen  kun besejles når dønningerne ikke er for høje. Følg sømærkerne da man ikke man ikke kan stole på søkortene da grundene bevæger sig. Vores opdaterede elektroniske kort passede ikke med mærke placeringer. Vi fandt da også ind i havnen og fik os en god plads.

Turen fra Cuxhaven til Norderney var på 65,4 nm.

Norderney er en tysk Kur Ø, hvor der er tusindvis af turister i Hoteller og ferielejligheder, hvilket betyder at der er virkelig mange mennesker overalt. Byen der ligger et par kilometer fra marinaen indeholder en masse mode butikker m.m. Der er et supermarked tæt på Marinaen.

Frisk vind ved stranden på Norderney

Frisk vind ved stranden på Norderney

Norderney er et hyggeligt sted, men det er ret dyrt at opholde sig i marinaen. Selve havne afgiften er på ca 20 EUR for vores båd, men der til kommer service gebyr og “Kurtax”, så vi endte på 36 EUR om dagen.

Lørdag d. 16-07-2016, Norderney-Delfziel.

Efter at have tilbragt 3 dage på Norderney, besluttede vi os for at sejle mod Lauwersoog, for så at gå ind i de Hollanske kanaler og undgå bølger og modvind i nordsøen. Der var godt nok lovet vestlig vind, men kun omkring 6-8 ms. Hvilket vi nok mente at kunne motorsejle imod.

På vej ud fra Norderney

På vej ud fra Norderney

Men kort efter vi var kommet fri af Norderney’s grunde friskede vind og bølger op, så vi havde noget besvær med at få mere en 4-5 kn fremdrift, og vi bankede mange pæle i de urolige modgående søer. Vi drøftede situationen og besluttede at dreje ind mod Delfziel når vi kom fri af grundene ved Borkum.

Turen indtil Delfziel er lige så lang som til Lauwersoog, men vi skal så efterfølgende bruge en dags tid på at nå Lauwersoog via kanalerne fra Delfziel, men her der der ingen modstrøm og urolig modgående sø.

Vi ankom til Delfziel kl. 18:20 efter at have sejlet i 10 timer fra Norderney. 59,42 nm blev det til, hvor godt halvdelen var i hård modvind og søen imod. Vi var alle godt trætte og efter et solidt aftensmåltid gik vi til køjs.

Søndag d. 17-07-2016. Delfziel – Hunzegat

Vi sejlede fra Delfziel marina og ind i slusen kl. 9:30 og kort efter var vi sluset ind i kanalsystemet, hvor vi har sejlet det meste af dagen. Det tog nogle timer at komme gennem Groninngen’s mange broer, men hvor var det en flot tur.

Billede fra Gronningen by midte

Billede fra Gronningen by midte

Vi sejlede ind i en lidt lavvandet marina (Hunzegat), hvor vi stod godt plantet i mudderet på bunden. Vi satte godt nok fortøjninger på men vores fendere kom aldrig i kontakt med broen, selv om vinden blæste på. Ekkolodes viser 160 cm og vi stikker 185 cm.

Vi har i dag sejlet igennem 28 broer og 3 sluser og sejlet 34 nm.

Mandag d. 18-07-2016

Selv om vi havde overnattet med kølen solidt plantet i mudret i Hunzegat marina, gik det fint med at komme fri af mudret her til morgen. Vi forsatte af kanalerne mod Lauwersoog, Dokkum og Leeuwarden som var en virkelig flot tur. Turen blev ikke mindre hygelig af at sommeren nu endelig er kommet til Holland. Idag har der været omkring de 25 grader og i morgen er der lovet 29 grader.

Det tager en del tid at komme igennem de mange broer og sluser, så vi skal ikke regne med mere end 35 nm på en lang dag. Vi måtte vente 2 timer ved en bro i Leeuwarden fordi vi ramte broen i myldre tiden.

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed... der er mange der bor virkelig smukt langs de Hollandske kanaler

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed… der er mange der bor virkelig smukt langs de Hollandske kanaler, hvor vi nærmest sejler i deres have.

I dag sejldede vi fra kl 08:00 til kl. 19:30, hvor vi ankom til Sitchting Jachthaven ved landsbyen Warden. En rolig marina med vanddybde nok til os og virkelig dejlige, ja nærmest luksus toilet og bade faciliteter, og så koster det kun 12 EUR at ligge her.

Der findes en del reste pladser langs med kanalerne hvor man kan overnatte gratis, men vi har ikke kunnet gå helt ind til dem fi har forsøgt os med, grundet vores dybgang.

Dagens tal er 23 broer og 1 sluse og sejlet 36 nm. Nogle steder betaler man bro penge i en træsko, som brovagten slynger ud fra broen i en “fiskestang”, så putter man pengene i træskoen. Hvor meget man skal betale står angivet på broen.