Vi drog fra Figuera da Foz tirsdag d. 2. septemper kl. 07:25.
Solen var på vej op og der var en svag vind fra vest, men vinden var
desværre så svag at vi var nødt til at bruge jern genuaen.
Vi fulgtes med Mango og Hilde, Rea blev i Figuera da Foz, da det måtte
vente på en pakke. Undervejs døede vinden helt og atlanten var igen
næsten blik stille, borset fra de lange dønninger.
Undervejs så vi igen delfiner, men det var kun ved vores båd i kort tid.
De svømmede over til Hilde hvor Finn fandt det rigtige “delfin sprog”
frem, hvilket betød at flokken boltrede sig rundt om Hilde i mindst 20
min.
Besætningen på Mango badede midt i den dybe grav foran Nazare (600 m),
mens vi på Barolo valgt at skure båden i det salte atlanterhavs vand.
Dækket bliver helt ren efter sådan en tur, så er det bare at spule
salten af når man kommer i havn.
Ungerne havde ikke rigtigt noget skole idag, de sov længe og så film
mens vi sejlede.
Kl. 16:30 anløb vi Peniche, som er en stor fiskeri havn med en meget
lille marina, uden læ for fiskerbådenes hæk bølger. Det betyder at man
ind i mellem hopper en del op og ned af broen, så der skal fenders godt
af. Der er en hastighedsbegrænsning i havnen på 3 kn, men den accepteres
ikke af de lokale fiskere, der sejler ind og ud af havnen på fuld gas.
Efter vores vurdering er Peniche en havn man bør undgå, kommer man fra
nord så gå ind i Nazarre, og derfra til Cascais. Som nævnt før er det
ikke tilrådeligt at sejle om natten udfra Portugals kyst, da der er
fiske bøjer overalt. Hvilket betyder at der sejles en del i slalom.
Skal man sejle om natten, så brug ikke motoren.
Peniche by består mest af Restauranter og der er ikke meget at se.
Efter en urolig nat i havnen er vi nu på vej til Cascais. Der er ca. 3-5
ms vind fra syd, så jern genuaen er igang igen.
Når vi kommer til Casacais vil vi overveje at sælge mast og sejl og
købe en dingy mere til at have ekstra diesel dunke i 🙂
Nej spøg til side, nu skal vi ikke klage over for lidt vind, vi var jo
træt af den hårde vind på vej ned igennem nord europa.
Mere nyt følger i Cascais.
Log data:
Trip 57.5 nm
Tur ialt GPS: 1920 nm
Motor: 359.9 t
Total 3405 nm
Total GPS: 3362 nm