Så har vi passeret det 7 døgn til søs.
Efter at vi hen på eftermiddagen kom ud af eftervirkningerne fra forrige
nats thunderstorm lagde vinden sig fuldstændig (2-4 ms ret agten fra).
Den svage vind betød at vi for første gang på turen besluttede at køre
med jern genuaen for at komme fremad. Vi startede motoren kl. 19:30 og
kørte med 1400 omdr hele natten frem til idag kl. 10:30.
Lige så voldsom og rå forrige nat var, så var denne nat helt rolig med
stjerne klar himmel og næsten ingen sø. Det gav en god nats søvn.
Kl. 10:30 idag kunne vi se en squall nærme sig fra nord og vi reducerede
sejl og ventde dens ankomst. Squall'en gav os halvind fra nord og vi
kunne stoppe motoren. En kort periode var vinden oppe på 12-13 ms men
stabiliserede sig så omkring 8 ms. Det gav os en god sejlads hvor vi til
tider loggede 8 kn.
Efterhånden spidsede vinden og vi måtte sejle bidevind for første gang i
mange måneder, det var helt dejligt. Nu er vinden vendt 180 grader og vi
har halvvind 3-4 ms fra syd hvilket giver os en fart på 5 kn.
Squall'en gav en del regn fra sig, så der var bade tid på Barolo. Det
var dejligt forfriskende.
Til de af jer der tænker på hvad en squall er, så kommer forklaringen
her.
En Squall (Tropical Squall) er et fænomen som opstår i tropiske egne.
På atlanten bevæger squalls sig typisk fra øst mod vest med passat
vinden. Deres vindretning er 90 grader på passatvainden alså enten nord
eller sydlig når den rammer. Hvilket betyder at den typisk kommer ret
fra styrbord eller bagbord.
Vindstyrken ligger typisk mellem 20-35 kn (10-18 ms), så det er måske
klogt at reducere sejl inden man bliver ramt med fuld styrke. Squalls er
normalt ledsaget af regn og måske torden.
Passat vinden giver høje hvide “puff” skyer som kan minde om røgen fra
et damplokomotiv. Sky formationer der er grå eller mørkgrå, der typisk
når helt ned til hav overfladen er en squall. Man ser dem ofte komme fra
en retning agten fra båden.
Store mørke skyer der dækker hele horisonten og har masser af lyn mellem
skyerne kan være en Thunderstorm, der kan være noget heftigere en
squalls. Vi taler af egen erfaring.
I går eftermiddags blev der lavet pandekager på Barolo og idag er der
blevet bagt boller (uhm..)
Amor Fati har sejlet for sejl hele natten og vi har sejlet for motor
hvilket betyder at distancen mellem os nu er øget til 118 nm.
Til aften sætter vi klokken på midtatlantisk tid, hvilket betyder at vores
tid så er forskudt 3 timer i forhold til dansk tid (eller UTC tid – 2t).
Vores position kl. 12:00 (13:00 utc): 14'40.41N, 39'53.32W
Log data:
Trip log: 848.1 nm
GPS tur ialt: 4606 nm
GPS trip: 4606-3712 = 894 nm
Trip 24h: 4606-4478 = 128 nm
Motor: 539.8 t
Amor Fati position kl 12:00: 14'08.73N, 37'56.33W